Va propun un articol cu cateva trucuri utile pentru incepatori in arta fotografica, reguli și ponturi foarte simple pentru a face pozele mai bune, care sper să fie util pentru cât mai multă lume.

Prin urmare, acest articol este util pentru:
– Începători sau amatori ce postează poze pe facebook și/sau bloguri
– Începători ce au „săpunieră” și pe care îi bate gândul să își cumpere un aparat mai scump cu care să facă poze mai bune
– Începători sau amatori ce au deja un DSLR / mirrorless / bridge dar consideră că nu au cunoștințele necesare ca să facă poze mai bune cu el
– Amatori ce au deja un DSLR / mirrorless / bridge și CRED că au cunoștințele necesare ca să îl folosească (crede-mă, întotdeauna este ceva de învățat)

Acesta este poate cel mai raspandit cliseu din acest domeniu: să crezi că doar cu un aparat mai bun (adica mai scump) poți face poze mai bune. Aparatele mai scumpe nu fac poze singure!!! Tot tu faci poza, tot tu încadrezi, tot tu alegi ce pozezi și cum, tot tu gândești. Un om face o poză, nu un aparat !

De fapt, calitatea unei fotografii depinde în primul rând de:

Talentul și creativitatea fotografului (cât de bine știe să se folosească de lumină și subiectul / subiectele pe care le fotografiază, etc)
Abilitățile tehnice (cât de bine își cunoaște aparatul)
Postprocesare (cât de bine știe să folosească un program de prelucrare)

Și abia în ultimul rând de aparatul foto (cât de performant este). Contrar a ceea ce crede majoritatea, acesta contează cel mai puțin. Pentru că până la urmă, ce este fotografia? Un mod artistic de a transmite un mesaj, o idee sau o informație. Așadar scopul principal este să știm să transmitem prin intermediul unei poze, și asta se poate face cu absolut ORICE aparat, chiar și cu camera unui telefon mobil.

Așadar, nu te grăbi să îți cumperi un aparat mai scump/mai bun/ mai mare/ mai șmecher sau mai știu eu cum. Învață mai întâi să faci poze mai bune cu aparatul pe care îl ai, și abia mai târziu, când deja ai învățat cum funcționează lucrurile, poți trece la un alt aparat. Până atunci oricum vei ajunge să te cunoști și pe tine mai bine, și s-ar putea să descoperi că nu ai nevoie de un alt aparat sau că ți s-ar potrivi unul diferit de ceea ce credeai inițial că ai nevoie.

S-ar putea de exemplu să descoperi că nu poți sau nu vrei să cari după tine un aparat atât de mare și greu precum un DSLR, sau că nu ai răbdarea sau condițiile necesare mereu pentru a schimba una-două obiectivele între ele, sau că pur și simplu preferi să pozezi pe auto în loc să bibilești mereu la setări.

Sunt situații și situații, oameni și oameni, și nu orice aparat sau stil se potrivește oricui, oricând și oriunde. Fiecare trebuie să-și găsească propriul stil și să afle ce aparat i se potrivește, și cel mai bine este să îți dai seama de toate astea înainte să cheltui o căruță de bani pe aparate scumpe.

1. Nu taia picioarele (sau capetele) oamenilor pe care ii pozezi

Indiferent că-ți pozezi soția/soțul, copilul, prietenul cel mai bun sau pe un necunoscut, fă-i o faptă bună și încadrează-l pe tot în poză. Atât el cât și universul îți va mulțumi. Nu îi tăia nici jumate de cap, nici picioarele de la glezne în jos. În afară că arată mult mai bine, te scutești și de ceva înjurături.


2. Nu taia varful sau temelia unei cladiri
Trucuri utile pentru incepatori in arta fotografica

Idem ca mai sus. O clădire, săraca, nu te poate înjura dacă îi tai vreo ceva fără de care nu e întreagă, dar poza ta cu siguranță va arăta mai bine dacă o încadrezi pe toată în poză. Nu vorbim despre cazurile în care vrei să te concentrezi pe unele detalii ale unei clădiri, ci de cazul în care vrei să pozezi o clădire cu totul. Ai așadar grijă să lași suficient loc de jur împrejur.

Un detaliu foarte important când pozezi clădiri: nu poza niciodată de deasupra temeliei clădirii. Trebuie să se vadă întotdeauna pe ce stă clădirea.

Atenție și când pozezi oameni în fața unei clădiri (gen Turnul Eiffel). Ai grijă să fie și ei cu totul în poză și să fie și clădirea întreagă (Turnul Eiffel fără moțul de sus chiar nu are niciun farmec).

3. Nu plasa subiectul (casa, om, animal) in mijlocul pozei

Una dintre regulile de aur ale fotografiei este regula treimilor. Pare complicat, dar de fapt nu e. Practic, dacă împarți poza cu 2 linii verticale echidistante și 2 linii orizontale echidistante (vezi poza de mai jos), tot ce trebuie să faci este să plasezi subiectul aproximativ pe una dintre liniile verticale sau în unul dintre punctele de intersecție dintre ele. Lucrul ăsta dă armonie fotografiei, spre deosebire de cazul în care pui subiectul în mijlocul pozei.

Ca să îți fie ușor, majoritatea aparatelor apărute în ultimii ani au o setare prin care poți afișa caroiajul acesta pe ecran (sau prin vizor), astfel încât să îl vezi în momentul în care faci o poză. Îl găsești în aparat sub denumirea de grid sau rule of thirds sau ceva similar.

4. Nu plasa linia orizontului in mijlocul pozei

Tot ca parte a regulii treimilor, în cazul în care cerul se află în peisaj, nici linia orizontului nu are ce căuta pe mijloc. Oferă cerului fie 1/3 din poză (cea de sus), fie 2/3 din poză.

Nu îi oferi însă 2/3 din poză dacă cerul e complet senin. Fă treaba asta doar dacă pe cer se întâmplă ceva interesant, de exemplu dacă sunt niște nori deosebiți sau e o furtună sau ceva.

Există desigur excepții de la această regulă, și anume când vrei să obții o simetrie perfectă sau alte efecte similare, însă pentru a putea încălca o regulă, trebuie mai întâi să o cunoști și să înțelegi cum se respectă.

5. Ai grija ca linia orizontului sa fie perfect orizontala

Că tot vorbeam de orizont, ai grijă ca mereu acesta să fie drept. E una din greșelile cel mai des întâlnite și în același timp una dintre cele mai supărătoare vizual, deși e trecută cu vederea de mulți. Cu treaba asta te ajută foarte mult și ceea ce spuneam mai sus, adică să bifezi în aparat să îți apară mereu pe ecran (sau prin vizor) caroiajul.

Totuși, uneori e greu să nimerești chiar din aparat un orizont PERFECT orizontal, dar îl poți îndrepta ulterior acasă foarte ușor. Chiar dacă nu folosești un program de postprocesare a pozelor, un program de vizualizare al lor tot ai în calculator. Sunt multe programe gratuite care pot face asta (și multe altele), de exemplu FastStone Image Viewer, și cu funcția „Rotate” poți rezolva asta în doar câteva secunde.

Tot aici intră și problema clădirilor strâmbe. Dacă orizontul nu e vizibil și nu ai după ce să te iei, sau dacă pozezi o clădire mai de aproape (caz în care nu au cum să fie niciodată toate liniile perfect drepte, mai ales dacă obiectivul este wide), atunci trebuie să ai grijă ca liniile principale din poză să fie perfect verticale sau orizontale, nu înclinate.

6. Nu poza spre soare

Dacă este o zi senină, nu poza oameni sau clădiri care au soarele în spate. În afară de faptul că poate dăuna aparatului (citește manualul), când faci asta, aparatul primește prea multă lumină și atunci va întuneca tot ce încerci să pozezi (clădire, om, peisaj). Sau vei avea cerul ars (adică alb). Dacă există posibilitatea, întoarce omul cu fața spre soare ca să îl poți poza, sau, dacă pozezi o clădire sau omul respectiv vrea neapărat o poză cu clădirea respectivă, tot ce poți să faci este să cauți să pozezi din alt unghi (poate are o latură luminată și una în umbră) sau să revii la o altă oră din zi, când soarele e în partea opusă, sau, dacă nu ai cum, să renunți pur și simplu la poza respectivă.

*Există excepții și de la această regulă, bineînțeles. De exemplu la apus și la răsărit, când soarele încă n-a apus sau abia a răsărit, poți poza și spre el, pentru că încă nu e suficient de puternic.

Sau de exemplu, când vrei în mod intenționat să te folosești de efectul contre-jour pentru a scoate în evidență siluete și nu detalii sau culori:

7. Nu poza oameni cu stalpi, copaci, statui sau turnuri iesindu-le din cap

Nu cred că sunt necesare explicații suplimentare, motivul cred că este evident 🙂 Atenție la detalii!

8. Nu poza (doar) in mijlocul zilei

În zilele senine, în amiaza mare lumina este foarte puternică și creează contraste foarte mari, umbre puternice pe clădiri sau sub ochii și nasul oamenilor, sau per total poze de o calitate mai slabă. Lumina ideală este în jurul răsăritului.

 Bineînțeles că în vacanță nu poți vizita și nu te poți plimba doar la orele acelea, și nu te pune nimeni să te trezești cu noapte-n cap în fiecare zi, însă profită la maxim de perioadele cu lumina cea mai bună din zi. E valabil în egală măsură pentru peisaje, fotografie de stradă sau portrete.

9. Nu poza numai de la nivelul ochilor

Dat fiind că mergem pe stradă în picioare, și nu pe burtă, cu mersul piticului sau cățărați pe picioroange, e lesne de înțeles că ne vine ușor să pozăm fix ceea ce vedem. Dar în majoritatea ocaziilor, dacă facem efortul să ne lăsăm la nivelul solului sau să ne cățărăm pe ceva, perspectiva se schimbă dramatic. E valabil și pe celelalte două dimensiuni: de cele mai multe ori, doar un pas la stânga sau la dreapta, mai în față sau mai în spate, schimbă complet compoziția în mai bine, sau elimină probleme precum orizont care trece prin capul unui om sau un stâlp ce-i ieșea din creștet.

10. Lasa spatiu in directia de mers / privit a subiectului

Dacă pozezi un om ce privește sau merge spre dreapta, nu lăsa o grămadă de spațiu în stânga, ci exact în direcția spre care i se îndreaptă privirea sau pașii. Un mic detaliu ce face o mare diferență.

11. Foloseste-te de linii ca să obtii profunzime

Caută să direcționezi ochii celor ce privesc pozele tale cu ajutorul liniilor. Fie că e o vorba de o cărare, o balustradă, liniile de cale ferată sau benzile de pe șosea, toate fac o mare diferență.

12. Folosește Crop („Decupează”) pentru a îndepărta elementele nodorite

De multe ori nu poți face încadrarea perfectă fix din aparat. Fie ești grăbit, fie neatent, fie dintr-un alt motiv. Iar când se întâmplă să te trezești acasă cu elementele nedorite în poză (de exemplu un stâlp aiurea, capul sau corpul unui om care ți s-a băgat fix atunci în cadru, sau orice altceva care nu ajută cu nimic poza), nu trebuie să mori cu ele de gât. Folosește Crop (sau Decupează) pentru a reîncadra poza în așa fel încât să scapi de elementul/elementele nedorit(e).

 În general, o fotografie este cu atât mai bună cu cât este mai simplă, cu cât are mai puține detalii care să distragă ochiul de la subiectul sau mesajul principal.

De asemenea, poți folosi Crop pentru a aduce poza la formatul pe care îl dorești. Dacă, de exemplu, aparatul tău are doar formatul 4:3 și ție îți place mai mult 3:2, folosește Crop pentru a aduce poza la formatul 3:2 (sau invers).

În general, aparatele care au formatul 4:3 ca nativ sunt compactele. Majoritatea DSLR-urilor și mirrorless-urilor Nikon, Canon, Sony au 3:2.

Eu personal prefer și recomand 3:2, pentru că îl consider net superior din punct de vedere estetic în majoritatea cazurilor atunci când vorbim de fotografii landscape. Această superioritate din punct de vedere estetic a fost justificată încă de la începuturile fotografiei prin faptul că formatul 3:2 are dimensiuni aproape identice cu dreptunghiul de aur, care provine din matematica greacă (laturile sunt în raportul de aur). De altfel, 3:2 este formatul filmului de 35 mm.

13. Nu folosi efecte/filtre din aparat (HDR, etc)

Aparatele noi au atâtea efecte în ele încât e imposibil ca la început să nu fii tentat să le folosești. Eventual pe toate deodată dacă se poate :)) Am căzut și eu în plasa asta, când am pus mâna pe primul meu mirrorless. Avea (și am și acum) un efect ce se cheamă HDR Painting. Când l-am descoperit, mi se părea că l-am prins pe Dumnezeu de-un picior, dar după o vreme mi-am dat seama că e o porcărie.

În afară de faptul că HDR-ul e ceva ce depărtează foarte mult fotografia de realitate și arată nenatural, în momentul în care faci poze cu un efect din aparat, cu aia rămâi, originalul nu-l mai ai (nu vorbesc aici de DSLR-uri, unde e cu totul altă poveste, și fotografia HDR se obține prin suprapunerea a 3 fotografii succesive, și în aparat se păstrează și originalul). Dintr-un alb-negru nu poți obține niciodată originalul color, pe când din orice poză color poți obține oricând acasă un alb-negru cu orice program de postprocesare.

Așadar cel mai bine e să pozezi fără niciun efect. Nu poza direct alb negru, nu poza cu efect Partial color, nu poza HDR, ci doar simplu, să poți avea pe aparat ceva ce seamănă cât mai mult cu realitatea. Iar dacă ulterior crezi că un anumit efect te-ar ajuta să transmiți mai bine o anumită stare printr-o fotografie, poți adăuga acasă un efect vintage sau poți reduce saturația la 0 ca să obții un alb negru.

14. Sterge punctele de praf de pe senzor

Nimic nu mă întristează mai mult decât să văd o poză frumoasă dar care are o ditamai pata pe cer.

La săpuniere nu cred că e cazul (mie una nu mi s-a întâmplat), dar dacă ai un aparat cu obiective interschimbabile (DSLR sau mirrorless), mai ales dacă ai mai multe obiective și le tot schimbi (dar nu numai), în mod inevitabil te vei trezi mai devreme sau mai târziu cu un fir de praf pe senzor (și se va întâmpla periodic, chiar dacă le ștergi). Ei, acest fir de praf se vede ca o pată perfect rotundă pe poze, și se observă cel mai bine în zona cerului, pentru că în rest se pierde printre detalii.

Ce e de făcut în cazurile acestea? Păi, în primul rând nu te apuca singur să ștergi senzorul dacă nu prea știi cu ce se mănâncă.

Una dintre metode este să cumperi o pompiță de aer și să încerci singur să sufli cu ea praful de pe senzor. Se numește curățare uscată. Atenție! Nu sufla cu gura spre senzor și nici nu atinge senzorul cu absolut nimic. Dacă faci asta, cel mai probabil poți arunca aparatul la gunoi după aceea.

O a doua metodă este să cumperi un set de curățare umedă, dar nu te sfătuiesc să faci asta dacă ești începător.

A treia metodă este să mergi cu aparatul la un service și să îi lași pe ei să îți șteargă senzorul de praf. E metoda cea mai sigură, dar poate fi și destul de costisitor dacă faci asta des.

Eu personal am o pompiță de aer și când am fire de praf pe senzor, încerc să le dau la o parte cu ea. Majoritatea se duc așa, dar uneori unele sunt mai încăpățânate, și atunci mă duc la service să mi le scoată. Nu fac singură acasă curățare umedă, pentru că nu vreau să fac vreo prostie.

Ceea ce e cel mai important însă este că chiar dacă ai pozat deja când aveai un fir de praf (sau mai multe) pe senzor, nu e sfârșitul lumii și nici nu trebuie să postezi poza așa (pe blog sau pe facebook). În orice program de editare foto, fie el gratuit sau nu, există un mic instrument cu care petele se pot elimina ca prin magie. Din nou, e o chestie care durează 1 secundă. De regulă se numește Spot Removal, Heal, Clone, Clone and Heal sau ceva similar.

15. Nu prelucra excesiv / strident

Cei care trec de nivelul de începător cu siguranță vor începe să-și dorească să și prelucreze pozele. Pentru mulți însă, e o capcană, pentru că ajung să prelucreze mult prea excesiv. Știm cu toții acele poze mult prea saturate, sau mult prea HDR-uite, sau mult prea sharp-uite. Ajung pur și simplu să arate rău. Ca în orice alt aspect din viață, cheia este discreția, moderarea. Evident că procesarea poate face minuni, dar nu trebuie abuzat de ea.

Tot la acest capitol voi include și una dintre greșelile pe care le-am sesizat destul de des în ultima vreme, care se poate face destul de ușor, și anume folosirea excesivă a Brush-urilor de expunere.

Adică, mai pe românește, când o poză are niște zone sau obiecte/persoane prea întunecate, una dintre soluții este să folosești un Brush ca să luminezi acea zonă/persoană sau acel obiect. Problema este că în cazul acesta, diferențele de luminozitate se văd ușor cu ochiul liber și arată urât.

În schimb, asigură-te că poza are o expunere corectă și apoi folosește un Radial Filter în loc de Brush, sau pur și simplu încearcă să tragi spre dreapta de Shadows.

16. Nu folosi Clarity si/sau Shadows pentru portrete

Cei ce pozează mult peisaje folosesc des Clarity pentru a îmbunătăți calitatea pozelor. Și deși nici la peisaje nu face bine chiar în orice situație, la portrete este complet contraindicat. Pentru că nu face decât să asprească trăsăturile și să urâțească fața omului în loc să o înfrumusețeze în vreun fel. Shadows de asemenea are un efect negativ asupra calității. Caută să expui corect din aparat, nu să corectezi acasă.

17. La portrete sau poze in care apar si oameni, nu te atinge de Saturatie

La și la Clarity, Saturația nu face decât râu în cazul pozelor cu oameni. Saturația modifică în mod nenatural culoarea pielii. Folosește în schimb Vibrance, dar și acela, cu moderație. Cu timpul eu personal am ajuns să nu mai folosesc Saturația deloc, nici măcar la peisaje. Dacă simt că culorile sunt un pic șterse față de cum era realitatea, folosesc tot Vibrance un pic.

18. Nu aplica un watermark odios

Tot aceeași categorie de oameni, cei ce au trecut de nivelul de începător și eventual postează pozele pe un blog, vor să-și pună amprenta. E un lucru firesc, însă din păcate mulți cad în extremă.

Întotdeauna m-a uimit cum un om care a avut ochi și talent să facă o poză frumoasă își poate aplica un watermark complet odios (care în mod normal denotă o lipsă totală de ochi pentru design), dar… ce să zic, întortocheate sunt mințile oamenilor :)))

Cheia este să folosești un watermark discret, fie cu numele tău, fie cu denumirea blogului, pe care să îl pui într-un colț, și lungimea lui să nu depășescă 1/5 din lungimea pozei.

NU folosi fonturi tradiționale (gen Times new roman), nu folosi culori stridente, nu folosi efecte speciale.

Crede-mă, dacă cineva vrea să îți fure poza, ți-o va fura cu tot cu watermark, și îl va decupa/acoperi sau îl va scoate prin procesare (am pățit, nu e ceva nou). Acuma n-o să ne urâțim toate pozele punând un watermark imens pe toată suprafața doar ca să ne asigurăm că nu ni le fură nimeni. Altfel care mai e scopul să ne expunem pozele?

19. Nu adauga chenare pozelor

Știu că e tentant și ți se pare că un chenar ar înfrumuseța poza, dar de fapt doar o urâțește (chiar dacă chenarul nu e colorat). Din nou, discreția arată mult mai bine și mai natural.

20. Cauta sa inveti permanent

Este poate cel mai important din tot ce am scris aici. Nu poți niciodată să evoluezi fără să înveți. Metodele sunt multiple și nu se exclud una pe cealaltă, ci pot fi complementare:

– Urmărește fotografi ai căror muncă îți place. Caută să te inspiri (fără a copia, desigur), să analizezi, să vezi ce compoziții folosesc ei, cum încadrează, șamd.
– Urmărește tutoriale pe youtube (atenție totuși, nu urmări chiar pe oricine)
– Citește bloguri de fotografie, de exemplu photographylife.com, blogdefotografie.ro
– Mergi la ateliere, cursuri, ture foto, etc. Ideal e să mergi să înveți de la un om a cărui muncă o urmărești de ceva timp și care îți place, nu un om despre care n-ai auzit niciodată sau care nu îți place în mod deosebit cum fotografiază. În România sunt  totusi, foarte mulți oameni talentați.

BONUS

După ce stăpânești toate regulile astea, dacă ai un DSLR sau mirrorless, poate vei vrea să înveți să pozezi cu el și altfel decât pe auto. E bine să-ți cunoști bine aparatul, așadar citește mai întâi manualul, ca să vezi ce înseamnă fiecare chestie din meniu, și apoi învață să folosești toate setările acelea.

Partea asta poate fi foarte grea și copleșitoare pentru majoritatea, și tocmai de aceea foarte mulți pozează pe modul auto chiar și cu un DSLR. Și problema e dacă te duci la un curs sau te apuci să cauți pe internet ce înseamnă toate chestiile astea, găsești niște explicații atât de complicate încât te ia durerea de cap.

E drept, nu sunt niște chestii ușor de explicat și de înțeles, dar în loc să folosească niște termeni simpli, oamenii care explică aceste lucruri (fie live sau online) folosesc, culmea, tot termeni tehnici și detalii complicate și alambicate ca să le explice. Astfel că eu personal în primii ani nu am priceput mai nimic. Desigur, înțelesesem destul de bine ce înseamnă fiecare, dar când să aplic teoria, nu prea mă descurcam.

Desigur, ca să înțelegi aceste noțiuni, pe lângă un om care să ți le explice foarte clar și simplu, mai e nevoie de niște chestii și din partea ta: răbdare și dispoziția necesară.

Astfel că dacă simți că încă nu e momentul, nu e niciun capăt de țară. Învață mai întâi toate regulile de mai sus, și la un moment dat va veni și acel moment perfect în timp și în spațiu ca să înveți și chestiile mai tehnice. Spor la pozat! Și nu uita: TU ești mult mai important decât aparatul. Mai întâi investește în tine, abia pe urmă în aparat! 😉

Sursa: bloguldecalatorii.ro

Fotografie | Videografie | Contact | Blog 

Print Friendly

2 thoughts on “Trucuri utile pentru incepatori in arta fotografica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *